Loopbaanoriëntatie en -Begeleiding (LOB)

“School voor loopbaanleren”. Wat wil dat eigenlijk zeggen? 

Op het Baanderherencollege vinden we het niet alleen belangrijk dat je correct leert spellen, wiskundesommen kunt oplossen of een raamkozijn in elkaar leert zetten. We vinden het namelijk ook belangrijk dat jij jezelf leert kennen; dat je weet waar je goed en minder goed in bent, waar je interesses liggen op school en daarbuiten. Hoe kun je anders goed een vakkenpakket of een opleiding kiezen die bij je past als je niet eens weet wat je wilt of wat je kan?

Samen met je mentor help het decanaat je daarbij. Eenmaal gestart op het Baanderherencollege ga jij werken aan verschillende LOB-opdrachten en ga je samen met je klas diverse LOB-activiteiten doen. De resultaten van de opdrachten en activiteiten worden opgeslagen in ons LOB-programma Qompas. Dit is een online programma, waar je op school en thuis aan kunt werken. 

De term LOB is nu al een paar keer voorbij gekomen, maar wat is dit eigenlijk? 
LOB staat voor Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding. Als je met LOB bezig bent, leer je jezelf en de wereld van opleidingen en werk steeds beter kennen. Met deze kennis kun je gemakkelijker en onderbouwd (studie)loopbaankeuzes maken. Van leerjaar één tot en met leerjaar vier ben jij bezig met LOB en zal jij diverse activiteiten ondernemen, alleen of met je klas:

  • Leerjaar 1: diverse bedrijven bezoeken binnen Boxtel bezoeken. 
  • Leerjaar 2: een dag meelopen met een beroepsbeoefenaar van je eigen keuze 
  • Leerjaar 3: speeddaten met leerlingen van het mbo. 
  • Leerjaar 3 en 4: de jaarlijkse opleidingenmarkt, waarbij voorlichters van verschillende opleidingen jou komen informeren over hun opleidingen. 

Daarnaast zal je mentor regelmatig een gesprekje met je aanknopen over hoe het met je gaat en wat je al te weten bent gekomen over jezelf en de wereld van studie en werk.
Met al deze LOB-activiteiten en opdrachten bereiden we je zo goed mogelijk voor op de belangrijke studieloopbaankeuzes die je moet maken, bijvoorbeeld de leerweg/profielkeuze en de keuze voor je vervolgopleiding.

Aan het einde van leerjaar vier kun jij met onze hulp precies vertellen wie jij bent:

  • Wat kan jij als de beste? Waar krijg jij altijd complimentjes voor omdat je er zo goed in bent?
  • Wat wil jij? Waar liggen jouw interesses en waar krijg jij energie van?
  • Welke omgeving past bij jou? En nog belangrijker, hoe ben je hier achter gekomen?
  • Hoe kom je op die plek waar je jouw talenten kunt laten zien en kunt vergroten?
  • Wie kan jou (verder) helpen in jouw zoekproces en hoe dan?

Heb je op enig moment vragen over hierboven benoemde activiteiten, over je leerweg/profielkeuze of over een mogelijke vervolgopleiding? Loop dan gerust even binnen bij de decanenkamer!